Kalendarium wydarzeń

<< Kwiecień 2024 >> 
 Pn  Wt  Śr  Cz  Pt  So  N 
  1  2  3  4  5  6  7
  8  91011121314
15161718192021
22232425262728
2930     

Technologie / Projekty

1. Czujnik radarowy zamontowany na słupie obok drogi przejazdowej

Niekiedy – zwłaszcza w zakładach produkcyjnych lub w ich magazynach rozproszonych na pewnym obszarze – sporym wyzwaniem jest taka organizacja ruchu wózków transportowych, aby występowało jak najmniej możliwości kolizji, a sam transport przebiegał bez zakłóceń. Nawet, jeśli uda się ta sztuka, to i tak zachowanie się operatorów jest trudne do przewidzenia. Wykorzystując nasze doświadczenie w organizowaniu ruchu na parkingach oraz najnowsze zdobycze techniki, wpadliśmy na pomysł, jak przy niewielkim wysiłku i niedużym kosztem można tak zorganizować ruch w obrębie skrzyżowania w hali, aby nie powodować przestojów, usprawnić transport i jednocześnie zminimalizować niebezpieczeństwo wypadku.

Mam przed oczami pewien widok. Podczas uruchamiania jednego z pierwszych kontrolerów SZR-01 u jednego z klientów obserwowałem z góry, z poziomu czujnika, ruch na skrzyżowaniu w hali. Jednocześnie od czasu do czasu musiałem wyłączyć kontroler, aby wprowadzić pewne zmiany w połączeniach czujnika. Byłem przy tym naocznym świadkiem, jak natychmiast po wyłączeniu sygnalizacji na skrzyżowaniu zaczyna obowiązywać reguła „kto szybszy”, a wózki transportujące wyroby i materiały nawzajem wjeżdżają na siebie. Ten chaos znikał w jednym momencie, tuż po włączeniu kontrolera. Wtedy pomyślałem – mamy bardzo dobry, względnie niedrogi produkt, który łatwo może być zainstalowany i wdrożony w każdym magazynie lub na hali fabrycznej, a dzięki niemu służby BHP i zarząd mogą spać spokojnie.

Zasada działania jest nieskomplikowana. Gdy droga przejazdowa jest wolna, to jest załączane światło zielone, a jeśli zajęta, to jest załączane światło czerwone i ta faza trwa dopóty, dopóki nie zostanie ona zwolniona. Ale to nie wszystko, ponieważ wózki mogą nadjeżdżać z każdej strony i dlatego sprawnego zarządzania ruchem pilnuje mikroprocesorowy „policjant” – specjalny, elastyczny, autorski algorytm programowy.

Czujniki i sygnalizatory

W wersji podstawowej kontroler SZR-01 jest przeznaczony do zainstalowania na typowym skrzyżowaniu dwóch dróg. W takim miejscu współpracuje z czterema czujnikami radarowymi (po jednym na każdej drodze dojazdowej) i czterema 2-komorowymi, trwałymi sygnalizatorami LED (światło zielone i czerwone). Wyjścia przekaźnikowe kontrolera mają obciążalność do 10A przy napięciu 230VAC, dzięki czemu sygnalizatory można łączyć równolegle np. zwielokrotniając ich liczbę wzdłuż długiej drogi przejazdowej, jeśli to potrzebne. Kontroler ma budowę modułową, dzięki czemu szybko można zwiększyć liczbę wyjść i/lub wejść. Umożliwia to odbieranie sygnałów z większej liczby czujników, niezależne sterowanie większą liczbą sygnalizatorów świetlnych, załączanie dodatkowych urządzeń oraz daje inne możliwości. Wróćmy jednak do wersji standardowej, która jest przez naszą firmę oferowana w formie zestawu, niejako „z półki”.

Zwykle kontroler SZR-01 współpracuje z 4 czujnikami radarowymi, których zadaniem jest wykrywanie ruchu na drodze dojazdowej do skrzyżowania oraz 4 sygnalizatorami 2-komorowymi służącymi do sygnalizowania możliwości przejazdu. Najlepiej, aby czujniki radarowe były instalowane nad drogą przejazdową (fotografia 1), ale w razie potrzeby można je również zamontować obok niej (na przykład tak, jak na fotografii 2). Czujnik, jeśli jest zainstalowany zgodnie w wymaganiami, świetnie odróżnia pojazdy od pieszych, co w konsekwencji umożliwia pewne działanie kontrolera oraz daje dodatkowe możliwości.
Czujniki i sygnalizatory są dołączane za pomocą typowych kabli instalacyjnych, 3-żyłowych, o przekroju od 0,75 do 1,00 mm2.

Kontroler

Najważniejszym komponentem kontrolera SZR-01 jest przemysłowy, mikroprocesorowy sterownik programowalny, który pracuje niezawodnie również w trudnych warunkach przemysłowych, co jest niewątpliwie jego zaletą. Mimo iż kontroler jest oferowany ze standardowym oprogramowaniem, to na zamówienie może ono być modyfikowane przez producenta, a sam kontroler ma możliwość realizowania niemal dowolnego algorytmu sterowania ruchem. Liczbę wejść i wyjść można łatwo zwiększyć. Na przykład, na zamówienie kontroler może być wykonany w wersji sterującej również sygnalizatorami na przejściu dla pieszych, załączanymi co ustalony czas lub po naciśnięciu przycisku umieszczonego obok przejścia.

W wersji standardowej, sterownik mikroprocesorowy i wszystkie współpracujące komponenty są umieszczone w szczelnej, lakierowanej obudowie aluminiowej o wymiarach 360mm (szerokość) ×160mm (wysokość) ×90mm (głębokość). Kable są dołączane przy użyciu wygodnych zacisków, a do wnętrza obudowy wprowadzane poprzez szczelne dławnice (fotografia 3). Wymiary obudowy mogą ulec zmianie, jeśli w jej wnętrzu będą montowane dodatkowe, niestandardowe komponenty. Obudowa kontrolera zajmuje niewiele miejsca i może po prostu być przykręcona do ściany. Nie musi być przy tym zamocowana wewnątrz pomieszczenia.

Po otwarciu obudowy jest dostępne menu obsługiwane za pomocą klawiatury i wyświetlacza. Umożliwia ono łatwą zmianę parametrów pracy algorytmu kontrolującego ruch na skrzyżowaniu. Dodatkowo, na wyświetlaczu są pokazywane istotne informacje związane z pracą kontrolera SZR-01. Więcej informacji na ten temat jest dostępne w instrukcji umieszczonej na stronie internetowej producenta.

Na koniec

Oprócz kontrolera SZR-01 firma OVB Electro oferuje sterowniki zarządzające ruchem na parkingu, kontrolery liczące pojazdy oraz komponenty i części zamienne do aplikacji tego typu. Wszystkie produkty są wykonywane z komponentów wytwarzanych w Europie. Każdy jest dostarczany z instrukcją obsługi oraz kompletem certyfikatów CE. Gratis dla każdego kontrolera i sterownika oferujemy przyjazd na miejsce zainstalowania oraz uruchomienie.
Pierwszy z naszych sterowników parkingowych zainstalowaliśmy w 2008 r. na jednym z łódzkich osiedli. Od tamtego czasu pracuje bezawaryjnie. Zwykle oprócz wymiany żarówek w sygnalizatorach nie są potrzebne żadne naprawy. Jeśli zachcesz zastosować nasz sterownik, oferujemy Ci doradztwo, pomoc w wykonaniu projektu i uruchomienie w miejscu zainstalowania, za które nie trzeba będzie dodatkowo dopłacać. Zachęcamy do kontaktu i skorzystania z naszych usług. Atrakcyjne upusty oraz wsparcie techniczne dla instalatorów.

Jacek Bogusz
Dyrektor techniczny
OVB Electro

Więcej informacji:
OVB Electro
ul. Skoczowska 2, 61-345 Poznań
tel. 696-026-357, 662-047-488
e-mail: Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć. , http://www.ovbelectro.pl

 

2. Czujnik radarowy zamontowany na korytku kablowym nad drogą przejazdową

3. Kontroler zamontowany na ścianie wewnątrz hali fabrycznej

.

Polecane firmy w katalogu:

Porady