Kalendarium wydarzeń

<< Listopad 2019 >> 
 Pn  Wt  Śr  Cz  Pt  So  N 
      1  2  3
  4  5  6  7  8  910
11121314151617
18192021222324
252627282930 

Porady

Układ drogowy wokół hali przemysłowej

 

Układ drogowy wokół hali przemysłowej

Projekt hali magazynowej musi uwzględniać nie tylko kompleksowe zaplanowanie strefy magazynowania, ale również strefy przyjmowania zleceń, załadunku, rozładunku i wysyłek. Dlatego tak istotnym aspektem jest odpowiednie i funkcjonale zagospodarowanie terenu wokół hali przemysłowej. Infrastruktura drogowa powinna być kompatybilna z projektem hali i dostosowana do warunków technicznych, o których mowa w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z 2002 roku. Co jest zatem ważne przy aranżowaniu układu drogowego?

 

Układ drogowy - na co zwrócić uwagę?

Nie ma żadnej przesady w stwierdzeniu, że układ drogowy przy hali magazynowej jest tak samo ważny, jak układ funkcjonalny samej hali. To właśnie od dobrze wykonanego projektu obsługi hali, od właściwie rozplanowanych miejsc parkingowych, dróg wjazdowych, czy stref dla wózków widłowych zależy sprawny proces logistyczny. Prawidłowo zaaranżowany układ drogowy to również zachowanie wysokich standardów bezpieczeństwa. Dlatego inżynierowie z firmy CoBouw przy planowaniu układu drogowego biorą pod uwagę:

  • dogodne rozmieszczenie placów wyładowczych i załadowczych,
  • wydzielenie strefy parkingowej, w takim miejscu, by nie dochodziło do kolizji z autami ciężarowymi lub strefami ruchu pieszych,
  • wyodrębnienie dróg wewnętrznych i połączenie ich w sprawny węzeł komunikacyjny z drogą publiczną,
  • wydzielenie stref dla pieszych oraz pojazdów osobowych,
  • konieczność wykonania oświetlenia elektrycznego, ułatwiającego załadunek czy wyładunek również w godzinach wieczornych czy nocnych,
  • wymagania w zakresie ochrony przeciwpożarowej budynku.

 

Bezkolizyjna strefa załadunku i rozładunku

Integralnym elementem układu drogowego jest strefa rozładunku i załadunku. Istotne jest zapewnienie swobodnego dostępu zarówno autom ciężarowym, jak i mniejszym pojazdom dostawczym. Strefa załadunku i rozładunku może być zintegrowana z magazynem, albo stanowić jego odrębną część. Projekt układu drogowego musi więc uwzględniać rozplanowanie doków, które mogą być:

  • odseparowane poprzez rampę od magazynu - takie rozwiązanie stosuje się np. w chłodniach, w których łączenie magazynu z bramą wjazdową, naraziłoby na rozregulowanie temperatury w pomieszczeniach i niedotrzymanie warunków właściwego przechowywania towarów i produktów,
  • zintegrowane z magazynem i wyposażone w bramę wjazdową.


Inne istotne kwestie, które należy wziąć pod uwagę projektując układ drogowy przy obiekcie przemysłowym to:

  • różnica poziomu pomiędzy podłogą magazynu a ruchem samochodów. W tej kwestii warto polegać na sprawdzonych poradach inżynierów, dzięki czemu zastosowane rozwiązania ułatwią ruch i załadunek,
  • fakt, iż strome podjazdy utrudniają manewry skręcania czy cofania i znacznie opóźniają załadunek,
  • różna wysokość skrzyń ładunkowych pojazdów.

 

W projekcie układu drogowego ważne jest miejsce dla wózków widłowych

Wszędzie, gdzie towar jest rozładowywany i załadowywany z dużą częstotliwością tam, konieczny jest ruch wózków widłowych. Załadunek na samochód ciężarowy może odbywać się za pomocą ramp np. modułowych albo montowanych przy dokach rozładunkowych. To, jaki model rampy najlepiej zastosować, zależne jest od wielu czynników, dlatego przy projektowaniu układu drogowego ważne jest również:

  • jakie produkty będą magazynowane,
  • czy podjeżdżające samochody będą tej samej czy różnej wysokości,
  • czy konieczne będzie zastosowanie dodatkowych rozwiązań, jak np. mechanicznych ślizgaczy itp.

 

Układ drogowy a wymogi prawne

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. drogi, miejsca parkingowe, wszelkie pochylnie i zjazdy muszą spełniać konkretne uwarunkowania prawne. Należy zwrócić uwagę, by:

  • spełnione były minimalne szerokości dróg dla opcji jedno i dwukierunkowej przy poruszających się po niej różnego rodzaju pojazdach.
  • nośność nawierzchni drogi dojazdowej i dojść do hali była dopasowana do rodzaju urządzeń i pojazdów, a także masy transportowanego załadunku,
  • oświetlenie elektryczne zapewniało odpowiednie warunki rozładunku czy załadunku o każdej porze dnia i nocy.

 

Ponadto projektując układ drogowy trzeba mieć na uwadze pozostałe aspekty o fundamentalnym znaczeniu::

  • ruch na drogach wewnętrznych powinien opierać się na konkretnych zasadach. Należy więc między innymi określić maksymalną prędkość, wytyczyć drogi, na których, na których mogą poruszać się tylko i wyłącznie piesi albo wózki widłowe, wyznaczyć drogi dla pozostałych osób – kontrahentów itd. Konieczne jest uwzględnienie tablic informacyjnych, gdzie np. piesi mają zakaz wejścia lub nie mogą wjeżdżać auta ciężarowe.
  • Stworzenie właściwego węzła komunikacyjnego, który pozwoli uniknąć kolizji samochodu ciężarowego z wózkiem widłowym, autem osobowym czy pieszym.
  • rozmieszczenie miejsc parkingowych w bezpiecznej strefie, tak by ułatwiały możliwość wolnego do zagrożeń komunikacyjnych i szybkiego przemieszczenia się osobom po terenie przed magazynem, a także nie kolidowały z podjeżdżającymi pod magazyn autami ciężarowymi.

 

Polecane firmy w katalogu: